THE MEMORIES

Friday, October 18, 2013

KOLEKSI LIMITED LAGI EKSLUSIF

Mr.Y masih lagi berjalan pusing keliling gelas-gelas kaca yang terpamer bermacam-macam kilauan intan dan berlian. gayanya seperti ingin mengukur kedai emas berkenaan. siapa agaknya manusia dalam negara dreamland yang tak kenal Mr.Y. seorang yang kaya dan berharta, mempunyai rupa yang boleh membuatkan dara bujang luar sana berhenti berkelip saat dia melintas.

Entah kenapa hari ni Mr.Y teringin untuk melabur sebahagian hartanya pada kedai emas ini. Dah banyak sangat duit agaknya. Dia masih lagi membelek seutas rantai bertatah berlian sambil di temani juru jual yang lengkap dengan sarung tangannya. Nak menjaga kualiti lah kata kan. Sambil mempertimbangkan keputusannya untuk membeli, Mr.Y pandang keliling kedai mana tahu ada yang lebih menarik untuk di beli. Akhirnya pandangan Mr.Y terarah pada kaca pameran yang tinggi si satu sudut kedai. mata nya seolah-olah terpaku pada kecantikan dan keindahan set barang kemas berkenaan. rekaannya sangat "simple" tapi penuh dengan sentuhan "feminin" dan "classy". Mr.Y belek dari luar kaca pameran seraya menggamit juru jual yang dari tadi tanpa jemu melayan kerenah Mr. Y.

"Koleksi baru?" tanya Mr.Y  "Tidak encik. Koleksi ini telah beberapa bulan di pamerkan di sini. Setakat ini belum ada yang mampu membelinya, koleksi ini di datangkan khas dengan insuran seumur hidup dari syarikat kami" kata juru jual. "Tak ada yang mampu kah? " tanya Mr.Y sambil menjeling tag berat koleksi berkenaan. "Kalau nak di ikutkan ramai yang mampu dari segi kewangan, tapi mereka tidak mahu mengambil koleksi ini kerana beranggapan koleksi ini terlalu istimewa dan mereka khuatir sekiranya mereka mengambilnya mereka tidak mampu menjaganya dengan baik, encik tahu saja lah, koleksi yang limited dari syarikat kami memerlukan penjagaan khusus agar ianya tidak hilang seri dan tetap cantik". Mr.Y mengangguk dan mengarahkan juru jual berkenaan membuka peti koleksi supaya dia mampu melihat set berkenaan dengan lebih dekat.

Mr.Y yakin dia mampu untuk membawa pulang set berkenaan. Dia kaya, dia ada peti simpanan khas di rumah dan dia juga ada ramai pembantu di rumah agamnya yang boleh menjaga set berkenaan. Mr.Ytersenyum saat set berkenaan di pengangnya. Cantik. Sangat eksklusif. Patutlah tempatnya tinggi di dalam kaca serta terpamer cantik di satu sudut yang mampu membuat sesiapa sahaja terpukau. Mr.Y masih ralit dengan penelitiannya.

Tiba-tiba, terlintas di fikirannya jika set koleksi ini di ambil dan di bawanya kerumah bukan dia yang akan menjaganya, tapi pembantunya yang ramai. jika set ini di bawa kerumah, dia tidak punya masa untuk melihat dan menjaganya rentetan kehidupannya yang sibuk seharian berkerja, jika set ini di bawa kerumah, sudah tentu dia terpaksa pula memasang tambahan "guard" dan cctv di rumahnya.

Pengakhirannya Mr.Y mengarahkan juru jual tersebut untuk menyimpan kembali koleksi berkenaan dan berjalan keluar dari kedai berkenan.

------------------------------------////////-------------------------------------

so guys,
agak-agak faham tak dengan analogi aku di atas?

kadang-kadang kita rasa kita da layak dengan sesuatu tu. tapi hakikatnya banyak persediaan yang masih kita belum buat untuk memiliki sesuatu tu. kita rasa kita da ready, hakikatnya masih banyak cacat cela yang kita patut perbaiki.

second,
bila kadang-kadang kita rasa sakit kene tinggal or sakit hilang sesuatu, just muhasabah diri balik sebenarnya kita nie terlalu eksklusif. terlalu eksklusif sampai akhirnya akan kembali semula ke dalam kaca koleksi dan menunggu siapa yang betul-betul layak untuk bawa korang keluar dari kaca tu. kalau pergi kedai emas, kaca pameran tu sendiri ada stage dia. yang bawah tu harga so-so je.. yang kat dinding dalam tu harga medium mahal, yang display kat luar tu harga dia mahal. so letakkan diri dan hati korang pada tahap yang sangat-sangat eksklusif sehinggakan bukan calang-calang manusia boleh bukak kotak pameran tu. tak percaya? try pergi "tiffany & co" lepas tu suruh salesman die bukak kaca pameran yang kat luat tu kunun-kunun korang nak tengok. aku bet dorang tak kan bukak melainkan korang tayang visa platinum or gold card.

selebihnya korang bebas untuk elaborate sendiri.

mohon maaf kalau korang tak faham analogi aku. yang penting aku faham.

hidden : cuti mid term da nak habis ni. kerja berlambak, test bersusun so kene tenang-tenangkan diri dan hati demi kepentingan masa hadapan bersama. eceh. !



No comments:

Post a Comment